torstai 23. helmikuuta 2012

Osumia työelämään

Sampo-Ilmari Tuhkalehto uskoo, että Osumia-palvelu on paras
tapa tavoittaa tietyn alueen osaajia kattavasti yhdellä kerralla.
Muutamassa vuodessa pienestä projektista valtakunnalliseksi toimijaksi laajentunut MusicAgainst Drugs ry työskentelee aktiivisesti lasten ja nuorten terveyden ja hyvinvoinnin edistämiseksi. Toiminnan tavoitteena on lasten ja nuorten osallisuuden edistäminen sekä laadukkaan päihdetiedon tarjoaminen.

Asiakkaalle, yleensä kunnalle tai kunnan toimijajoukolle tarjotaan monipuolista päihdekasvatuskokonaisuutta, joka sisältää mm. monipuolista osallisuutta edistävää toimintaa sekä päihdetietoa. Laadukkaan työn toteuttamisessa on suuri merkitys valtakunnallisilla ja alueellisilla yhteistyökumppaneilla ja toimijoilla sekä suurella joukolla vapaaehtoisia.

Music Against Drugs ry:n puheenjohtaja Sampo-Ilmari Tuhkalehto kertoo, että järjestössä arvostetaan oppilaitosyhteistyötä ja opiskelijoille on tarjolla runsaasti erilaisia tapoja suorittaa opintoja yhdistyksessä. Kun opiskelijan oppimistavoitteet, henkilökohtaiset kyvyt ja ohjaus ovat sopivassa tasapainossa, on hyöty harjoittelusta molemminpuolinen.
Music Against Drugs ry oli ensimmäisten Osumia-palvelua käyttäneiden työnantajien joukossa.
”Vaikka yhdistyksemme on valtakunnallinen toimija, haluamme jatkossakin pitää päätoimistomme Jyväskylässä, koska Jyväskylä on koulutuksen kaupunki. Oppilaitosyhteistyö mahdollistaa kehityksen kärjessä olemisen. Osumia-palvelu puolestaan on paras tapa tavoittaa kerralla alueen opiskelijat kattavasti,” sanoo Tuhkalehto.
Tuhkalehto mainitsee palvelun hyvänä puolena myös sen, että opiskelijat ja oppilaitosten henkilökunta saavat keskitetysti tietoa opiskelijoille tarjolla olevista tehtävistä.

Music Against Drugs ry:ssa on kokemusta useiden eri oppilaitosten opiskelijoista: toisen asteen opinnoista yliopistoon. HUMAKin opiskelijoiden osaamista suhteessa yhdistyksen tarpeisiin Tuhkalehto pitää erittäin hyvänä:
”Yhdistyksemme toiminta on kulttuuri-, nuoriso- ja järjestötyön leikkauspisteessä ja siksi sekä kulttuurituottaja- että yhteisöpedagogiopiskelijoilla on juuri näihin teemoihin liittyvää osaamista.”
Kysymystä ”kenelle suosittelisit Osumia-palvelun käyttöä”

Tuhkalehto lähestyy laajasti:
”Organisaatiossa kannattaa pysähtyä miettimään, mitä oppilaitosyhteistyö käytännössä voi olla. Jos ei tule ensimmäisellä kerralla mieleen, kannatta pysähtyä uudestaan. Kannattaa myös käydä keskusteluja oppilaitoksen kanssa mahdollisista yhteistyön muodoista. Kun on päätetty, että harjoittelija on tervetullut organisaatioon, on Osumia.fi paras palvelu harjoittelijoiden rekrytoimiseen.”
Lue lisää Osumia-palvelusta HUMAKin verkosta.


Teksti: Minna Rajalin
Kuva: Music Against Drugs ry

Kulttuurituottajaksi nyt myös Kuopiossa

Valtakunnallisuus, joustavuus ja monimuotoisuus ovat Humanistisen ammattikorkeakoulun aikuiskoulutuksen avainsanoja. Nämä sanat muuttuvat käytännöksi ensi syksynä Kuopiossa. HUMAKin Kuopion kampuksella alkaa kulttuurituottajien aikuiskoulutus. Aloittava koulutus vastaa tarpeeseen, koska alueella on paljon taiteilijoita, useiden taiteen alojen koulutusta ja erilaisia tapahtumia.

Kenelle koulutus sopii?

Koulutustarvetta on niin opistotason tutkinnon nostajilla kuin myös yliopistotutkintoja tehneillä, jotka tarvitsevat lisää käytännön osaamista. Kulttuurin rajapinnoilla tehtävä työ lisää koulutustarvetta, koska kulttuurituottajien työkenttä on laajentunut perinteisestä. Kulttuuria tarkastellaan yhä enemmän suhteessa yhteiskunnan eri sektoreihin, esimerkiksi hyvinvointipalveluihin. Väestön ikääntyminen ja nuorison syrjäytyminen ovat haasteita, joihin kulttuuritoiminnan odotetaan osaltaan vastaavan, sanoo HUMAKin kulttuurituotannon koulutuksesta vastaava koulutusjohtaja Katri Kaalikoski. Kulttuurille ja luovalle toimialalle asetetaan odotuksia kansantalouden vahvistajana ja esimerkiksi kulttuurin ja matkailun rajapinnalla tapahtuvalta yhteistyöltä odotetaan paljon. Tuottajalle riittää siis toimintakenttää, Kaalikoski toteaa.

Kuopiossa alkava koulutus on monimuotokoulutusta, mikä antaa opiskelijalle mahdollisuuden suunnitella omaa ajankäyttöään joustavasti. Noin kerran kuussa olevien kontaktipäivien rinnalla opiskelija tekee omassa tahdissaan verkko- ja projektiopintoja sekä itsenäisiä tehtäviä. Jokaiselle opiskelijalle rakennetaan oma opiskelusuunnitelma. Tämä mahdollistaa sen, että opiskelija voi suunnata opintojaan omien tavoitteidensa mukaan. Yhteiset kontaktiopinnot vahvistavat kulttuurituotannon teoria- ja toimintapohjaa, mutta verkostoituminen muiden kulttuurituottajien kanssa on yksi arvokkaimmista asioista.

Uusi innostava työ opiskellen
Aikuisopiskelu on mielekäs tapa oppia uutta ja vahvistaa aikaisempaa osaamista. Vahva työelämäyhteys yhdessä laadukkaan opetuksen kanssa antavat hyvät perusteet tuottajuuteen. Opiskelujen lisäarvo on laaja vertaisverkko, jolta olen saanut tukea ja kannustusta. Yhteiset innovoinnit ja ideoinnit ovat vieneet montaa asiaa eteenpäin, kertoo kokemuksistaan kulttuurituottajaksi opiskeleva Emma Anttila.
Hän on loppusuoralla opinnoissaan Jyväskylän kampuksella, jossa aikuisryhmä aloitti kaksi vuotta sitten.

AHOT-prosessi eli aikaisemmin opitun tunnistaminen ja tunnustaminen saa myös Emmalta kiitosta. Aikaisempi maisterintutkinto Sibelius-Akatemiasta sekä vuosien työkokemus Joensuun kaupunginorkesterin huilistina on voitu osittain lukea hyväksi kulttuurituottajaopinnoissa. Näin opiskelutaakasta on tullut kohtuullinen eikä aikaisemmin opittua ole tarvinnut opiskella uudelleen. Emma on opintojensa kautta aloittanut myös uudessa työssä. Hän on nyt nuotistonhoitaja-tuottajana Jyväskylä Sinfoniassa, mutta jatkaa opiskelua työn ohessa.

Kulttuurituotannon koulutusohjelma
Tutkinnon nimi: kulttuurituottaja AMK
Tutkinnon laajuus ja kesto: Opintojen laajuus on 240 op (60–240 op). Suoritusaika on 1–4
vuotta määräytyen henkilökohtaisen opintosuunnitelman mukaan.

Huom! Kulttuurituottajaksi voit opiskella myös Kauniaisissa!
Kampukset: Kauniainen (20 aloituspaikkaa) ja Kuopio (20 aloituspaikkaa)
Hakuaika: 5.3.-3.4.2012

maanantai 6. helmikuuta 2012

Turun kansainvälinen kampus!

Turun kampuksen talvi on taas alkanut kansainvälisissä merkeissä. Laadukkaasta opetuksesta, kirpeästä pakkasesta sekä kauniista lumisesta maisemasta on tullut nauttimaan yksitoista vaihto-opiskelijaa eri puolilta Eurooppaa ( Virosta, Venäjältä, Ranskasta, Bulgariasta ja Turkista) ja yksi opiskelija myös Yhdysvalloista.
Vaihtarimme opiskelevat omassa ryhmässään suomen kieltä ja kulttuuria sekä yhdessä suomalaisten opiskelijoiden kanssa mm. viestintää ja taiteen tuntemusta. Nyt he tekevät verkkojulkaisun pienryhmissä yhdessä suomalaisten opiskelijoiden kanssa Media ja vuorovaikutus-kurssilla. Tällainen monikulttuurinen yhteistyö hyödyttää sekä suomalaisia että ulkomaalaisia opiskelijoita, onhan kyky tehdä projektityötä moniammatillisessa ja monikulttuurisessa porukassa yksi kulttuurituottajan tärkeitä taitoja. Taustaltaan vaihtarimme ovat todellakin monialaisia, he opiskelevat pääaineenaan mm. julkaisualaa, markkinointia ja nuorisotyötä.
Jotta emme omisi vaihtareita aivan kokonaan tänne Turkuun he viettävät kevään aikana intensiiviviikon sekä Jyväskylässä että Kauniaissa. Näin muutkin kulttuurituotannon kampuksen opiskelijat saavat osansa kotikansainvälistymisestä!
Harjattulan kartonomaisemissa Petya Stankova Bulgariasta, Maywand Hamidi Ranskasta, Corinne Wiseman Yhdysvalloista, Gergana Lyutskanova Bulgariasta, Marie Käige Virosta, Stephanie Forgeois Ranskasta sekä Elena Andreychukc Venäjältä.