Viime huhtikuussa seisoin muutaman muun tuhannen kanssa Lahdessa Fellmannin pellolla taiteilija Kaisa Salmen performanssissa. Tapahtuma muistutti meitä vuoden 1918 tapahtumista, ja tarpeesta ymmärtää näitä tapahtumia. Pari viikkoa sitten kävin katsomassa tästä tapahtumasta tehdyn filmin ja liikutuin.
Humakin kulttuurituottajaopiskelija oli ollut tuottamassa
tapahtumaa. Myöhemmin samana keväänä hän kertoi innostuneesti siitä, millaisia
asioita hän oli oppinut tämän tapahtuman kautta. Oli oppinut tekemään suuremmin
asioita ja myös laajentanut osaamistaan erityisesti teknisen tuottamisen ja
turvajärjestelyjen suhteen. Tämä aikuisopiskelija
oli kuitenkin toiminut jo monta vuotta tuottajana. Elinikäisen oppimisen mantra muuttui lihaksi
ja oppimisen iloa on hienoa katsoa. Tässä tapahtumassa joukkoistaminen onnistui
hyvin – me kaikki olimme mukana tekemässä taideteosta. Jaoimme asioita ja
samalla käsittelimme itse kukin omalla tavallamme performanssin tematiikkaa.
Saman kevään onnen hetkiä oli, kun kuuntelin ja kommentoin valmistuvien
opiskelijoiden päättöportfolioita. Opiskelijat
kertoivat, millaisia polkuja he ovat kulkeneet tullakseen kulttuurituottajiksi.
Joillain aika oli itsensä etsimistä, joillakin polku oli ollut suora ja
joillakin oma ammatti-identiteetti oli vielä aika hakusessa. Huimaa oli se,
miten rehellisesti ja avoimesti kukin kertoi omasta tiestään ja miten kaikkien
tiet olivat erilaisia.
Aikuisopiskelijoilla opiskeluaika on yleensä pari vuotta,
joten sinä aikana he syventävät osaamistaan, mutta myös tunnistavat eri
tavalla, mitä ovat oppineet jo aiemmin. Aikuisopiskelijat kaipaavat uutta
tietoa, mutta totta kai heille on tärkeää se tila, joka mahdollistaa
kohtaamisen – sen että voi ajatella ääneen, saada aikaa oman työnsä
kehittämiseen kuten myös oman ammattitaitonsa kehittämiseen. Ja samalla tulla
vielä paremmaksi ammattilaiseksi. Tänä syksynä aloitin uuden ryhmän– ja voi
sitä osaamista ja innostusta!
Olen nykyään pääasiallisesti aikuisopiskelijoiden kanssa
tekemisessä ja siinä omalla iällä on merkitystä. Ehkä pystyn näkemään ja
ymmärtämään paremmin aikuisten ongelmia, vaikka välillä tuntuukin siltä, että
minulla on hieman äitimäinen suhde omanikäisiinkin opiskelijoihin. Omat
kokemukset aikuisopiskelusta ovat ollleet todella merkityksellisiä, koska
niiden kautta olen ymmärätänyt, miten vaikeaa opintojen, perheen, kodin ja työn
yhteensovittaminen joskus on. Mutta toinen puoli on myös opiskelemisen ja
oppimisen ihanuus!
Päivi Ruutiainen
Kulttuurituotannon lehtori
Kulttuurituotannon lehtori
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti