Humanistisen ammattikorkeakoulun (Humak) ja Metropolian yhteistoteutuksena
järjestettyyn opetukseen valitaan vuosittain 20 opiskelijaa, joilla on jo
takanaan ammatillinen perustutkinto sekä ainakin kolme vuotta alalla hankittua
kokemusta. Pyrkijöitä koulutukseen on moninkertainen määrä, mikä kuvastaakin
hyvin kulttuurialan kiinnostavuutta ja vetovoimaa.
Vaikka koulutukseen hakeutuvien tausta on koulutuksen
puolesta hyvin samankaltainen, ammatillinen profiili saattaa vaihdella
paljonkin. Toimijoita on laidasta laitaan. Mukana on pitkän linjan kulttuuri-
ja taidealan ammattilaisia, jotka ovat hankkineet kannuksensa vuosikymmenien työkokemuksella.
Osalla ammatillinen tie on johtanut pienehköön kunnalliseen tai kolmatta
sektoria edustavaan organisaatioon, jossa päivätyötä tehdään rajallisten
resurssien puitteissa. Jotkut ovat siirtyneet korkeakoulusektorilta elinkeinoelämän
palvelukseen ja muokanneet kulttuurista maaperää yrityselämästä tuttujen
periaatteiden pohjalta.
Opiskelijoiden ikähaitari on kaikkea reilusta
kahdestakymmenestä viiteenkymmeneen ikävuoteen. Vuoden kestävän koulutuksen aikana
kokemus ja rutiini kohtaavat ennakkoluulottomuuden ja uudesti tekemisen meiningin.
Yhdessä tekemällä ja näkemyksiään jakaen opiskelijoiden oppimispolusta kehittyy
elämyksellinen reitti tiedon ja taidon lähteelle.
Yamk-koulutus tähtää opiskelijan asiantuntijuuden
vahvistamiseen. Suurimman osan tutkinnosta muodostaa näin opinnäyte- tai
kehitystyö, jonka opiskelija tekee omalle työnantajalleen tai alan kehittämistä
silmälläpitäen. Vuosien aikana tutkinto on tuottanut kymmeniä mielenkiintoisia tutkimuksia,
raportteja, selvityksiä ja käytännön kehitystyöhön pohjautuvia innovaatioita,
joiden pohjalta niin julkinen ja yksityinen kuin kolmaskin sektori ovat kyenneet
edistämään toimintatapojaan.
Näiden kehitystöiden aihepiirit ovat olleet moninaiset.
Opiskelijoiden töissä on mm. tarkasteltu palvelumuotoilun mahdollisuuksia
Aleksanterin teatterissa Helsingissä, luotu markkinointisuunnitelmaa
dokumenttifestivaalille, kehitetty kulttuurituottajan asemaa ja roolia laivateollisuuden
palveluksessa tai keksitty uusia kulttuuripalveluita neuvolatoiminnan yhteyteen.
Internetpohjaiset kulttuuriset hyvinvointipalvelut ikäihmisille tai
maahanmuuttajataustaisten nuorten kulttuurinen integrointi ovat niin ikään
kuuluneet tutkimuksellisiin aihepiireihin. Suomalaiselle nykysirkukselle on
luotu uusi vientimalli, kulttuurikeskuksesta on muokattu luovan alan hautomo tai
joukkoistamista on käytetty kulttuuritapahtuman tuotannon tukena.
Opiskelijoiden kehitystöissä näkyvät kulttuurialalla
toimivan tuottajan moninaiset kasvot.
Kulttuurista on moneksi ja kulttuuri on kaikkialla.
Kulttuurituotannon koulutuksen tärkein tavoite on saada näkyväksi se hyvä,
jonka parissa meistä kaikista voi tulla myös hieman parempia ihmisiä.
Pekka Vartiainen
yliopettaja
Humak
Ps. Lisäesimerkkejä valmistuneista kehitystöistä löytyy
täältä: https://www.theseus.fi/
Tietoa hakemisesta voi katsoa tässä: http://j.mp/kutuYAMK
VastaaPoistaja esitteen koulutuksesta voi ladata tästä (pdf): http://j.mp/kutuYAMK2015esite