torstai 7. huhtikuuta 2011

Teatterin keinoin sortoa vastaan

HUMAK on mukana eurooppalaisessa Forum Theatre –hankkeessa, jossa yhdessä tanskalaisten ja brittipartnerien kanssa etsitään keinoja ehkäistä nuorten syrjäytymistä ja koulunkäynnin keskeyttämistä. Näihin haastaviin ja eri maita yhdistäviin ongelmiin haetaan apua forum-teatterin keinoilla. Hankkeessa koulutetaan nuoriso-ohjaajia, kulttuurituottajia, opinto-ohjaajia ja opettajia käyttämään forum-teatterin menetelmiä heidän työskennellessään nuorten kanssa. Ohjaajien kurssituksen lisäksi kokoamme käsikirjan toimivista tavoista käyttää forum-teatteria nuorten kanssa työskentelyyn.

Forum-teatterin lähtökohtana on ajatus teatterin ja taiteen yksilöä ja yhteisöä voimaannuttavasta vaikutuksesta. Teatterimuodon luojana pidetään brasilialaista teatteriohjaajaa ja kansalaisaktivisti Augusto Boalia (1931–2009). Itse asiassa forum-teatteri on vain yksi osa tai menetelmä sorrettujen teatteriksi (the Theatre of Oppressed) nimetystä Boalin kehittämästä teatterin alalajista.

Ajatus osallistavasta teatterista syntyi Boalille hänen työskennellessään 1960- ja 70-luvuilla Brasiliassa São Paolossa ja Argentiinassa erityisesti slummeissa asuvien ihmisten, vankien tai muiden syrjäytyneiden kanssa. Hän oli kiinnostunut työskentelemään ihmisoikeuksien puolesta, väkivallan uhrien auttamiseksi ja köyhien aseman parantamiseksi. Boalin mukaan vain itse sortoa kohdannut ja kokenut pystyy vapauttamaan itsensä siitä. Boal kokeili menetelmiään eri puolilla Latinalaista Amerikkaa eri yhteisöiden kanssa, mutta myöhemmin myös paljon Euroopassa erityisesti Ranskassa.

Forum-teatterin keskeinen pyrkimys on parantaa sortoa kokevan yhteisön tai yksilön asemaa tai tunnistaa sorto. Näytelmät ovat ns. elävästä elämästä eli pohjautuvat tosielämässä kohdattuihin tilanteisiin. Teatteriesityksessä katsoja ei ole passiivinen vastaanottaja vaan keskusteleva osallistuja, sillä näytelmän aikana yleisö voi (ja sen pitääkin) puuttua näytelmän kulkuun ja tarjota vaihtoehtoisia käyttäytymismalleja näytelmän roolihahmoille ja kohtauksille. Vaikka näyttelijöiden perusrooleja (onko hyvis vai pahis) ei voikaan kokonaan muuttaa, voi tarjota vaihtoehtoja vuorosanoiksi ja toiminnaksi. Parhaimmillaan yleisön jäsen hyppää lavalle näyttelemään roolin haluamallaan tavalla.

Äkkiseltään voi olla vaikeaa yhdistää Latinalaisen Amerikan ongelmia ja niiden ratkaisuja 2010-luvun hyvinvointi Suomeen. Toisaalta mielessä voi pyöriä, onko teatterista sittenkään apua oikeassa elämässä kohdattuihin ongelmiin. Boal oli vakuuttunut siitä, että tämän avulla ihmiset ainakin oppivat tunnistamaan helpommin epäoikeudenmukaisuuden, sorron tai alistamisen. Kun näyttämöllä on nähnyt ongelmallisen tilanteen ja siihen vaihtoehtoisen ratkaisumallin, voi olla helpompi puuttua vastaantuleviin tilanteisiin tosi elämässä. Mitä luulet, olisiko sinun helpompi puuttua vaikkapa koulukiusaamiseen, jos olet harjoitellut tilannetta teatterissa? Tai puolustaa rasistisen huutelun kohteeksi joutuvaa maahanmuuttajaa, kun olet nähnyt vastaavan tilanteen ratkaisun lavalla? Ehkäpä vanha sanonta: harjoitus tekee mestarin, toimii tässäkin.

Me hankkeessa toimivat olemme aika innoissamme. Maaliskuun alussa harjoittelimme menetelmää hanketapaamisessa Vejlessä Tanskassa. Esimerkit pienoisnäytelmiimme oli työstetty meidän osallistujien kohtaamista arkipäivän tilanteista. Oli aika jännää nähdä oma ”tilanne” toisten esittäminä. Näytelmien ja lämmittelyleikkien harjoittelu oli todella hauskaa ja virkistävää. Sanoisin, että yhden päivän aikana tutustuimme toisiimme paljon paremmin kuin edellisen kolmipäiväisen kokoustyyppisen tapaamisen aikana.

Tänä keväänä kulttuurituottajaopiskelijat Jyväskylässä pääsevät perehtymään myös forum-teatteriin. Syksyllä on vuorossa kurssi nuoriso-ohjaajille, opoille, opettajille ja kaikille muillekin menetelmästä kiinnostuneille. Tavoitteena on antaa yksi toimiva ohjauksen menetelmä lisää nuorten kanssa toimivien työkalupakkiin. Hankkeen vaiheita voi seurata pian avattavien nettisivujen kautta. http://www.actvise.eu/

Sanna Pekkinen, aluekoordinaattori

Jyväskylän kampus




Ei kommentteja:

Lähetä kommentti